Tworzysz strony www, wykonujesz pozycjonowanie, marketing, reklamę lub działania seo i trzymasz strony klientów “u siebie” na serwerze? Zastanawiasz się co powinien mieć idealny serwer, który spełni wszystkie twoje wymagania? Odpowiedź znajdziesz w tym wpisie.

 

Odpowiedni serwer dla agencji interaktywnej czy małej firmy to jeden  z ważniejszych czynników mających wpływ na stopień zadowolenia twoich klientów. Na co musisz zwrócić uwagę kupując taką usługę, by móc spać spokojnie?

1. Pomoc techniczna 24/7

Jesteś specjalistą w dziedzinie tworzenia stron/marketingu/reklamy lub prowadzisz swoją firmę w internecie jednak nie możesz tego samego powiedzieć o administracji serwerami. Nieraz zdarza się, że brakuje rozszerzenia dla php lub otrzymujesz enigmatyczny komunikat błędu z którym nie możesz sobie poradzić. Co robisz? Oczywiście piszesz do firmy gdzie masz kupioną usługę.

Jeśli firma oferuje całodobową pomoc techniczną to otrzymasz odpowiedź oraz rozwiązanie problemu w ciągu kilku-kilkunastu minut i możesz pracować dalej.
A jeśli nie oferuje ( lub oferuje tylko na stronie, a faktycznie obsługuje tylko od 8 do 16) to musisz czekać do rana i poprostu “stoisz z robotą”. Dodatkowo zapewne nie jesteś jedyną osobą która pisała po godzinach pracy, więc musisz odczekać swoje w kolejce.

Rekomendacja:
Zawsze korzystaj z usług firm oferujących prawdziwy support 24/7 ( możesz to sprawdzić wysyłając maila o 2 w nocy ) – masz wtedy pewność że o każdej porze dnia i nocy ktoś Ci pomoże.

2. Minimum 2 kanały kontaktu z firmą

Mamy XXI wiek  praktycznie każdy korzysta z komputera, smartfona, większość ma też skrzynkę pocztową, konto na facebook-u i innych mediach społecznościowych. Kontakt z drugą osobą nigdy nie był prostszy – wystarczy kilka kliknięć i już mamy wysłaną wiadomość.
Większość firm z racji możliwości autoryzacji i szybkości przepływu informacji preferuje komunikację mailową – mamy problem, wysyłamy maila na podany wcześniej adres i otrzymujemy odpowiedź. Jest to rozwiązanie wygodne ale nie pozbawione wad – zastanawiasz się pewnie jakich ?

Nie każdy problem da się opisać w prosty sposób – każdy opisuje je własnymi słowami i zdarza się że  support prosi o podanie informacji o których nie masz pojęcia. Jasne, możesz poprosić o wytłumaczenie, ale wtedy wymiana maili rozciąga się na kilkanaście wiadomości i mocno wydłuża.
Inny przykład – zastanawiasz się nad zmianą oferty ale nie wiesz czy kilka opcji będzie wystarczających. Możesz napisać maila, ale odpowiedź rodzi kolejne pytania i znowu musisz pisać.

Rekomendacja:
Wybieraj firmę która umożliwia 2 kanały kontaktu – najlepiej mailowy i telefoniczny. Wiele spraw można szybko rozwiązać jednym telefonem, jest to też idealny sposób na weryfikacje czy po drugiej stronie jest ktoś kompetentny i w przypadku sytuacji krytyczne będzie w stanie pomóc.

3. Monitoring serwera

Nic nie działa wiecznie – to stare powiedzenie jest cały czas aktualne i tyczy się praktycznie każdej dziedziny. Obecnie standardem jest zapewnienie dostępności na poziomie 99,9% w skali roku,  a w przypadku usług w chmurze 99,99%.

Jednak dostępność to zazwyczaj czas przez jaki mamy dostęp do serwera co najczęściej jest wyrażane przez ruch sieciowy. Co jednak w przypadku gdy awarii nie ulegnie samo łącze, a jedna z usług na serwerze ( np. serwer www lub poczty), lub też braknie przestrzeni dyskowej ? W najlepszym przypadku szybko to zauważysz i napiszesz do supportu, w najgorszym – dowiesz się tego od klientów lub po braku zamówień przez kilka godzin.

Rekomendacja:
Dowiedz się czy firma którą wybierasz monitoruje nie tylko dostęp do serwera, ale też poszczególne usługi na nim. Poproś o informację jakie są to usługi – przykładową listę usług która powinna być monitorowana dla każdego serwera znajdziesz tutaj.

4. Liczba wersji php

Każda strona internetowa to osobny twór – ma własny wygląd, dodatki, pełni inną rolę i została stworzona w innym okresie. Świat cały czas idzie do przodu – wydawane są nowsze wersje oprogramowania takiego jak np php, zmieniają się wymagania aplikacji czy też dochodzą nowe istotne zagrożenia. Podczas gdy jedni cały czas dążą do tego by jego oprogramowanie było zgodne z najnowszymi standardami innym wystarczy to że ich strona działa.

Rekomendacja:
Sprawdź czy twój dostawca jest w stanie wspierać  te serwisy które wymagają starszych wersji oprogramowania jak i te które dążą za trendami. Spytaj się jakie wersje php moga Ci zaoferować, oraz czy jest możliwość przełączania się między nimi dla każdej domeny.

5. Możliwość indywidualnej konfiguracji ustawień php

Tak jak każda strona ma swoje wymagania co do wersji php na której będzie działała, tak samo warto mieć możliwość indywidualnej konfiguracji niektórych ustawień PHP per witryna. Limit znaków w formularzu, limit pamięci, maksymalny rozmiar przesyłanego pliku, a także włączenie/wyłączenie wyświetlania błędów po stronie kodu to tylko niektóre z opcji które powinieneś móc zmienić jednym kliknięciem.

Rekomendacja:
Zadbaj o to by była możliwość samodzielnej konfiguracji ustawień php  dla każdej z witryn – pozwoli Ci to elastycznie konfigurować limity dla serwisu nad którym właśnie pracujesz bez wpływu na pozostałe strony.

6. Dobra poczta to podstawa

Wujek z ameryki wysyła Ci spadek, reklamy środków na powiększenie “męskości” czy też zapytania ofertowe to jedne z najpopularniejszych kampanii wysyłanych przez spamerów. Do walki z nimi stają liczne listy antyspamowe, filtrowanie po treści czy też własne ustawienia i idealny serwer powinien je mieć w standardzie.
Ale poczta to też dziesiątki mniej i bardziej ważnych wiadomości – część z nich warto posegregować, niektóre można odrazu przekazać do właściwej osoby lub odpowiedzieć automatyczną formułką. No i też bez znaczenia jest fakt by każdy mógł sam ustawić wiadomość urlopową czy zmienić hasło do skrzynki.

Rekomendacja:
Spytaj się jakie rozwiązania do walk ze spamem oferuje twój dostawca, a także czy jest możliwość indywidualnej konfiguracji ustawień dla każdej wiadomości na podstawie tematu, daty, nadawcy itp.
Oczywiście rzeczy takie jak wiadomości urlopowe, autorespondery czy też samodzielna zmiana hasła to od dawna standard. jednak też warto o wie spytać.

7. Kopie zapasowe

Ludzie dzielą się na tych, którzy robią kopie zapasowe i tych, którzy będą je robili – w ty w której jesteś grupie? Niezależnie od tego ważne jest to by dostawca zagwarantował wykonywanie kopii w taki sposób by była pewność ich wykonania, oraz możliwe ich przywrócenie w dowolnym momencie.

Rekomendacja:
Dowiedz się ile jest kopii twoich usług, co jaki czas się wykonują i z jakiego okresu możesz je przywrócić. Warto również na wszelki wypadek zrobić własną kopię – jeśli nie jesteś w stanie jej robić codziennie to miej chociaż jedną z ostatniej większej aktualizacji.

8. Możliwość skalowania usługi

I na koniec coś o czym nie myśli się obecnie, ale może być niezbędne w przyszłości, czyli skalowanie usługi. Każdemu serdecznie życzę by jego serwisy zyskiwały na popularności szybciej niż tego oczekiwał, ale wiele osób nie patrzy na ten aspekt i budzi się dopiero z przysłowiową “ręką w nocniku”. Serwis się rozrósł, obciążenie wzrosło a firma mówi że nie ma odpowiedniej usługi na taki ruch i grozi blokadą. Warto więc przygotować się zarówno na szybki wzrost jak i to by móc zmniejszyć parametry i przede wszystkim odbyło się to bez przerwy w działaniu.

Rekomendacja:
Poproś o przedstawienie oferty w przypadku drastycznego zwiększenia jak i zmniejszenia ruchu. Zweryfikuj jak elastyczny jest twój dostawca, w jakim zakresie możesz na nim polegać. Zadbaj szczególnie o to by zmiana usługi nie wiązała się z jakimikolwiek przerwami w działaniu a twój idealny serwer mógł się łatwo skalować..

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego dostawcy to decyzja często na kilka lat – warto więc dokładnie zweryfikować wszystkie z wymienionych powyżej aspektów by współpraca układała się zawsze wzorowo i móc skupić się na rozwoju własnego biznesu przy wsparciu partnera hostingowego.



Friday, May 25, 2018



« Back