Jaki wybrać hosting dla swojej witryny? Pytania o wybór hostingu pojawiają się nie tylko na różnych forach internetowych czy grup na Facebooku, ale również wszędzie, gdzie przewija się tematyka stron internetowych. Bardzo często pojawia się słowo “najlepszy hosting’, który jednak przy doborze oferty hostingowej jest bardzo względne. Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy wyborze hostingu?

 

Pojemność

Pojemność, czyli ilość miejsca na serwerze dostępna na twoje witryny.  Zazwyczaj jest określana w GB ( gigabajtach) . Przy pojemności serwera warto zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii:

  1. Czy dane będą składowane na dyskach SSD, HDD, a może część na SSD a część na HDD?
    Wiele firm stosuje różne konfiguracje – niektóre z nich umieszczają bazy danych na dyskach ssd, a resztę na tradycyjnych dyskach HDD czyli talerzowych, które są tańsze w przeliczeniu pojemność/cena. Część z firm stosuje też różne systemy cache ( np flashcache) jednak nadal ich wydajność jest gorsza niż na dyskach ssd.
    Tutaj nie ma co skąpić – ceny dysków ssd są na coraz niższym poziomie, więc komfort użytkowania jak i szybkość działania stron wymagają, by twoje dane były tylko na macierzy SSD.
  2. Czy istnieje ograniczenie na pojemność poszczególnych usług, czy limit pojemności jest liczony dla wszystkich razem?
    Wydaje się to dziwne, ale niektóre firmy mimo iż oferują pojemność powiedzmy 20 GB, to zezwalają by jedna skrzynka mogła mieć maksymalnie 5 GB. Podobne ograniczenia stosują wobec pojemności np pojedyńczej bazy danych czy katalogu.
    Warto mieć więc na uwadze, by pojemność którą zakupisz liczyła się dla wszystkich usług i mogła być rozdysponowana dowolnie według twojego uznania, a nie limitów operatora

 

Limit ilości plików ( inode)

i-node, czyli po polsku i-węzeł jest to element struktury plików w systemie plików takich jak ext. Dla uproszczenia przyjmijmy że 1 inode to 1 plik.
Limit inodów określa ile maksymalnie plików może być na serwerze. Wliczane są w to pliki witryn, baz danych, ale też kont pocztowych , bo mało kto wie że maile zapisywane są na serwerze w postaci tekstowej jako pliki.

Czy taki limit jest dobry? To zależy.
Problem z limitem ujawnia się najczęściej gdy korzystamy z systemów cache które generują duże ilości plików, lub mamy dużo wiadomości mailowych a ich nie usuwamy tylko trzymamy w wybranym katalogu.

Zbyt niski limit może frustrować gdyż uniemożliwia normalne korzystanie z usługi ( w najgorszym wypadku sztywno ustawiony limit spowoduje że strona przestanie działać a poczta docierać), brak limitu może spowodować że twoja strona ( np w wyniku błędnego działania) będzie mogła generować miliony plików, zacznie być coraz wolniejsza a serwer będzie miał większe obciążenie dyskowe.

 

Transfer

Jest to ilość danych jakie mogą być przesłane z i do twojego serwera.
Celowo napisałem tutaj o serwerze, gdyż na transfer są liczone przesyłane dane zarówno dla stron, jak i odbieranej/wysyłanej poczty.

Małym stronom – wizytówkom powinno spokojnie wystarczyć 50 GB miesięcznie. Transfer taki będzie również odpowiedni dla sklepów z kilkoma produktami czy niewielkim ruchem. Osoby, które spodziewają się większego ruchu (przynajmniej 1-4k + UU), a także strona jest cięższa, należy pomyśleć o przedziale od 100 do 300 GB. Warto również zwracać uwagę na nielimitowany transfer, który może być złudny, oferta często ograniczana jest różnymi paragrafami.

 

Lokalizacja serwera

Tutaj wybór jest prosty – serwer powinien być w kraju w którym jest większość twoich klientów.
Jeżeli więc kierujesz stronę do polskich odbiorców to i lokalizacja serwera powinna być w polsce.

Warto tu też umieścić dwie uwagi – niektóre firmy zamiast lokalizacji serwera podają “Geolokalizacja IP serwera”. Jaka w tym różnica?
Bardzo duża. Geolokalizacja ip serwera oznacza, iż adres ip serwera pokazywany jest jako umieszczony w polsce, jednak sam serwer może znajdować się w różnej części świata, a więc i czas połączenia do niego może być dłuższy.

Drugi problem tyczy sytuacji odwrotnej, gdy serwer fizycznie znajduje się w polsce a lokalizacja adresu ip pokazuje na inny kraj. Ma to miejsce zazwyczaj w przypadku gdy adres ip serwera należał wcześniej do innego operatora i bazy mówiące o lokalizacji nie zostały zaktualizowane.
Teoretycznie nie powinno mieć to wpływu na szybkość działania, warto jednak zadbać o to by zarówno lokalizacja fizyczna serwera, jak i geolokalizacja pokazywały ten sam kraj.

 

Dostępność wersji PHP

Świat pędzi do przodu i cały czas się rozwija – nie inaczej jest z oprogramowaniem, w tym z PHP który jest najpopularniejszym językiem do tworzenia stron www.
Ale rozwój to także zmiany – część starych funkcji przestaje być wspierana, część jest usuwana i dochodzą nowe. Nie wszystkim takie zmiany są jednak potrzebne – np lokalny sklep warzywny czy wizytówka szewca nie potrzebuje co pół roku czy rok inwestować w nową witrynę tylko dlatego że dana funkcja została sunięta przy ostatniej aktualizacji.

Ważnym jest by firma była w tym zakresie elastyczna i pozwalała klientom samodzielnie zmieniać wersję php. Tym którzy nie potrzebują nowych funcji warto umożliwić pozostanie przy starej wersji, a tym którzy chcą w pełni wykorzystać nowe możliwości dać opcję zmianę wersji na najnowszą.
Warto by dana zmiana była możliwa do zrobienia w maksymalnie kilku prostych krokach, oraz by można było ją w równie prosty sposób cofnąć.

Osobną kwestią jest to czy trzymanie się starych wersji jest bezpieczne – osobiście jednak uważam iż jeśli osoba jest tego świadoma to nie warto jej zmuszać do wydawania na nową stronę czy programistę tylko dlatego że np korzysta z funkcji eregi do weryfikacji maila.

Limit domen,subdomen,baz danych, kont pocztowych

Jeżeli jakaś firma stosuje takie limity to polecam poszukać innej. Nie ma możliwości utworzenia nieskończonej ilości baz danych czy domen bo i tak szybciej złapie Nas inny limit jak np pojemności czy ilość posiadanych domen. Nikt też nie tworzy nieskończonej ilości subdomen – bo niby po co?

A w czym taki limit może zaszkodzić?
Przyjmijmy że mamy limit 5 baz danych, ale mamy 7 stron. Nic nie stoi na przeszkodzie by ten limit nam starczył, tzn umieścić kilka stron na jednej bazie danych, jednak powoduje to szereg problemów:

  • musimy pamiętać, jaki przedrostek tyczy danej witryny by wiedzieć które tabele należą do niej
  • dane do tej bazy są w różnych miejscach – zmieniając więc hasło trzeba pamiętać o tym by zrobić to dla 2 ston
  • zlecając komuś prace nad stroną dajesz mu dostęp do bazy innej witryny
  • wykonując kopie masz dane 2 serwisów w jednym pliku, musisz więc robić backup konkretnych tabel
  • to samo tyczy przywracania z kopii
  • likwidując stronę musisz pamiętać by usunąć tylko niektóre tabele
  • przemieszczanie się np w phpmyadmin po bazie z 100+ tabel może być niewygodne

Mógłbym tak jeszcze sporo wymieniać, jednak sam widzisz że taki limit więcej przeszkadza niż pomaga.
jaki wybrać hosting ? Napewno taki który nie limituje Nas pod tym względem.

 

Polityka kopii bezpieczeństwa

Niesłusznie kwestia ta jest bardzo często bagatelizowana. Ludzie w zdecydowanej większości przypadków zakładają, że nie będą potrzebowali backupu. Trzeba brać pod uwagę, że nawet bardzo porządnie zabezpieczonej stronie internetowej może zdarzyć się wypadek. Bez względu na przyczynę w takim wypadku konieczne jest posiadanie kopii bezpieczeństwa.

Kolejnym ważnym aspektem jest fakt, że do przywrócenia kopii powinno się mieć dostęp na zawołanie, może to być przywrócenie z panelu klienta lub po kontakcie z usługodawcą. Wystarczy napisać do odpowiedniej osoby, że potrzebna jest kopia np. sprzed dwóch dni i powinno być to zrobione.

Z własnego doświadczenia wiemy, że odsetek ludzi robiących kopie jest bardzo mały – z jednej strony to przeraża, z drugiej zaś pokazuje że społeczeństwo kupując usługę ufa usługodawcy w tym zakresie.
Dla mnie osobiście kopia zapasowa jest kwestią priorytetową – i chociaż próśb o ich udostępnienie czy przywrócenie mamy bardzo mało, o tyle świadomość że są one wykonywane poprawnie pozwala mi spać spokojnie i nie martwić się o nie.

Warto więc nawet na etapie testowania usługi napisać do niej prośbę o przywrócenie jakiegoś katalogu w odrębne miejsce w celu weryfikacji czy faktycznie taka kopia jest dostępna.

 

Gwarancja dostępności

SLA, czyli gwarancja dostępności to określenie przez jaką część danego okresu czasu usługa musi być dostępna.
Obecnie standardem jest określenie poziomu dostępności na poziomie 99,9% . Wartość spora, ale z drugiej strony – co ona Ci mówi?
Ważnym w tej kwestii jest to by uzyskać odpowiedź na kilka pytań:

  • czy wskazane SLA jest liczone w okresie miesięcznym, kwartalnym czy rocznym?
  • czego dotyczy SLA ? Czy tyczy się ono poprawnego działania serwera ( odpowiedź na ping), usługi ( poprawne działanie serwera http) czy strony ( odpowiedni kod odpowiedzi)
  • co w momencie przekroczenia gwarantowanej dostępności?

Odpowiedzi tutaj mogą być różne – jedne firmy liczą samo to że serwer odpowiada na ping i w okresie rocznym, inne usługę i w miesięcznym. Warto zapoznać się z informacją co się stanie jak zostanie ono przekroczone – wiele firm traktuje to jako temat tabu lub unika o tym dyskusji.

Koszt zakupu i odnowienia serwera

Pomijam tutaj kwestię oceny kosztu serwera (drogo,tanio), gdyż mamy wolny rynek i każdy podmiot może oferować takie ceny jakie uważa za słuszne.

Ważniejszą kwestią jest tutaj, czy koszt zakupu serwera równa się kosztowi jego odnowienia, a jeśli nie to czy koszt odnowienia jest jasno napisany w ofercie?
Wiele firm oferuje rabaty dla zakupu usługi i nie jest to nic złego – klient kupuje usługę taniej, przekonuje się do niej i zapewne zostanie na dłużej. Problem pojawia się wtedy, gdy widzimy że początkowa cena usługi to 1 zł na rok, ale nigdzie nie widać jaka jest cena odnowienia.

Spotkałem sporo osób migrujących z innych firm sfustrowanych tym że nagle cena odnowienia serwera wynosi kilkaset zł, a dowiedzieli się o tym na 7 dni przed końcem ważności usługi.

Jak temu zaradzić?
Spytaj się potencjalnej firmy czy cena odnowienia serwera jest taka sama jak zakupu, a jeśli nie – jaki będzie dokładny koszt odnowienia usługi na kolejne lata.

Support, czyli pomoc techniczna

Najmniej techniczna, jednak jedna z ważniejszych rzeczy przy wyborze hostingu www.
Parametry serwera mogą być super, szybkość idealna, poczta dochodząca w mgnieniu oka, ale to wszystko jest niczym w momencie jak będziesz potrzebował pomocy, a nikt Ci nie odpisze przez kilka godzin.

Warto sprawdzić więc jak działa pomoc techniczna, a także w jaki sposób można sie z nią skontaktować.
Nadmienić też trzeba, że coraz częściej wydzielane są działy tzw “Sprzedażowe” i osobno “techniczne”, więc o ile w chwili zakupu możesz dostać szybką odpowiedź ( bo każdemu zależy żeby Ci sprzedać) ,o tyle zanim twój problem z samą usługą po zakupie trafi do właściwego działu może minąć sporo czasu.

Dodatkowym atutem firmy może być też obsługa telefoniczna – ale nie mam tu na myśli call center dużych firm (“dzień dobry, jesteś 15 w kolejce, proszę czekać …muzyczka…) czy infolinii (“mogę Ci coś sprzedać, ale obsłużyć po zakupie już nie”) a jednego-dwóch numerów do osób które obsłużą Cię i pomogą rozwiązać problem.

Samo podawanie numeru np w stopkach zgłoszeń ma tez jedną dużą zaletę – jeśli ciężko klientowi opisać problem może poprostu zadzwonić i powiedzieć to swoimi słowami. Działa to też w drugą stronę – niekiedy jak nie rozumiemy co klient pisze (eh ta “klątwa wiedzy”) a ma podany numer w stopce – dzwonimy do niego i wyjaśniamy to.

Są oczywiście sprawy ( np zmiana hasła, usunięcie jakich danych) które wymagają autoryzacji poprzez maila,ale prościej klientowi kazać napisać wtedy maila mając calokształt sprawy niż grać w wymianę maili.

Przeciwnicy kontaktu telefonicznego zazwyczaj podają argumenty “bo klient się rozgada”, “bo często dzwoni”,”bo sam nie wie czego chce”, a dla mnie rozwiązanie jest proste – jeśli rozmowa z klientem jest dla ciebie problemem/stratą czasu/uciążliwa, to zmień zawód:). Dla jednych najważniejsze są przychody i zyski, dla mnie równie cenne są relacje międzyludzkie i świadomość że po drugiej stronie jest osoba która zawsze pomoże i doradzi.

 

Podsumowanie

We wpisie wymieniłem najważniejsze rzeczy na które warto zwrócić uwagę przy wyborze hostingu. Jest też wiele parametrów które pominąłem (czy firma wystawia faktury z vat, czy oferuje instalator aplikacji itp) jednak mimo iż warto by je spełniała nie mają tak kluczowego znaczenia jak te powyższe.
Polecam więc dokładne przeczytanie ofert przed zakupem, skorzystanie z okresów testowych ( większość firm je bezpłatnie udostępnia) i sprawdzenie czy firma spełnia oczekiwania.
Niestety, stare przysłowie mówi że “prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”  więc warto szczegółowo sprawdzić firmę której powierzysz opiekę nad twoim biznesem.



Tuesday, July 17, 2018



« Powrót