Komunikat błędu 550 Email blocked by zen.spamhaus.org oznacza iż adres ip z którego jest wysyłana poczta znajduje się na publicznej czarnej liście firmy spamhaus.
Firma ta oferuje kilka rodzajów list, jednak najpopularniejsze to SBL, XBL i PBL
Lista SBL jest najczęściej używana dla serwerów pocztowych – obecność adresu ip na niej znacza iż z danego adresu był wysyłany spam.
W niektórych przypadkach blokowane są całe podsieci, tj kilkaset adresów ip, a w przypadku szczególnej ignoracji na wysyłkę spamu spamhaus potrafi zablokować cały ASN ( w skrócie ASN to unikalny numer danej firmy w sieci,więc blokada ASN = blokada wszystkich adresów ip przypisanych do danej firmy).
Druga lista, czyli XBL odpowiada za wszelkie wirusy/exploity – jeśli nasz ip znajduje się na tej liście to znak, że inna domena przypisana do danego ip ma problem z bezpieczeństwem danych lub celowo udostępnia nielegalne skrypty.
Trzecia lista – PBL, czyli policy block list to blokowanie po “polityce”, czyli specjalnie skonfigurowanych regułach oceniających prawdopodobieństwo że dana wiadomość to spam.
Rozwiązanie problemu jest podobne jak w innych przypadkach blokowania adresacji ip:
Jeśli poczta jest wysyłana z serwera w naszej firmie należy pilnie zgłosić ten problem do Nas na pomoc@hostmark.pl – sprawdzimy przyczynę i rozwiążemy problem.
Jeśli wysyłka jest realizowana z serwerów poza naszą firmą, a nadawca otrzymuje taki komunikat zwrotny – musi skontaktować się z firmą która utrzymuje jego serwer pocztowy.
Nie zalecamy samodzielnego usuwania adresacji ze wskazanej listy ( tak zwanego delistingu) – wykonanie tej operacji bez wcześniejszej weryfikacji i rozwiązania przyczyny spowoduje, że za chwilę ip ponownie zostanie tam wpisane bez możliwości wypisania.